Feb 19, 2014 - Filmtips/recensioner    No Comments

The Refugees med Ola Rapace i huvudrollen!

Jag har pratat med filmskaparen Mattias Titus Paar som har hakat på det här med crowdfunding för att finna en finansiering till sin film “The Refugees” med b.la Ola Rapace som huvudrollen.

Facebook

En viktig del för att en film ska bli verklighet är finansieringen. Allting kostar väldigt mycket när det kommer till filmproduktion.

Med ett internet som hela tiden växer har en ny dörr öppnat sig. Det är en uppåtgående trend kallad ”crowdfunding”, där vem som helst kan bidra med en slant till ett projekt man tror på.

I det här fallet är det en filmidé signerad Mattias Titus Paar. Han hoppas att med hjälp av crowdfunding göra sin drömfilm verklig där redan Ola Rapace, Linda Molin (Bitchkram, Apflickorna) och Haddy Jallow (Säg Att Du Älskar Mig) har tackat ja till att medverka.

Jag fick möjlighet att ställa några frågor om detta spännande filmprojekt som beskrivs som “Mad Max” möter “The Beach”.

3d_cam

Hur skulle du beskriva “The Refugees”?

– Som film är det ett annorlunda action/äventyr med en ovanlig och mänsklig hjälte. En film om att hitta paradiset i en värld som är påväg att gå under och med en intressant twist att se på flyktingar. På ett personligt plan är det en dröm och ett helvete som jag lagt 5,5 år av mitt liv på, med enorma livskriser, miljon erbjudanden och några av mina finaste stunder.

Hur fick du idén och inspirationen till filmen?

– Jag bodde i Australien i 2 år och blev rånad… efter det levde jag lite som en flykting under en längre tid. Det var då jag fann ön Great keppel Island där jag bodde under några månader i tält och levde av naturen. Den ön räddade mig på flera sätt och gav mig även historien till filmen. Jag fantiserade om att världen skulle gå under i ett tredje världskrig och att den här ön skulle finnas kvar att rädda mig ännu en gång.

Hur långt har ni kommit i projektet? När började ni?

– Vi började år 2008 och har faktiskt kommit så långt att vi ska filma i år. Större delen av cast och crew är redan på plats. Inget kan stoppa oss nu!

Varför crowdfunding? En sista utväg eller kul att testa något nytt?

– Man ska inte leva och dö på crowdfundingen, i vårt fall så är det en möjlighet att kunna boka ännu fler coola skådisar och lägga pengarna där publiken får ut ännu mer av att se filmen. Ingen i produktionsteamet tar ut någon lön, så allt läggs på filmen. Folk underskattar hur extremt svårt det är att få pengar till en film, även för etablerade filmare som oss. Crowdfunding är långt ifrån något nytt, det är mer Sverige som är sega på att hänga med i världen. Om vi lyckas med crowdfundingen så betyder det att vi kan få göra filmen som vi vill för att ge er som publik något nytt ni inte sett förr.

Hur marknadsför ni filmen idag?

– Vi gör trailers på scener i filmen, teasers med passade klipp och egenskriven musik. Vi driver en facebooksida och har lagt enormt mycket krut på posters, key art och nu en crowdfunding kampanj.

Kan du berätta lite om dig själv, vem du är och hur du började pyssla med film?

– Oj jag är naturligt född filmskapare och har alltid sett världen som en film. Jag gjorde min första långfilm för 15 år sedan, då var jag 15 år(!). Sedan dess har jag slagit mig fram utan någon som helst bakgrund från familj eller något. Jag är uppvuxen i de djupaste Kolmårds skogarna och fått kämpa mycket hårt i en region som inte har långfilmstöd. Så jag har fått finansiera mina filmer mer eller mindre själv.

Var det självklart vilka skådespelare du ville ha med? Hur har arbetet varit? Hur kom de ombord på projektet?

– Vill du ha med bra skådespelare? Skriv ett mycket bra manus med mycket bra roller. Enkelt? Hell no! Det har tagit filmen 5 år att bli såhär bra. När de läste manuset fick jag b.la höra kommentaren ”Det bästa jag läst, jag har väntat på en sådan här roll hela livet, underbara kvinnoroller” med mera. Jag fick med de skådisar från Sverige som jag tycker är bra och som passar. I övrigt är jag inte så imponerad av svenska skådisar. Linda, Ola och Haddy har vad jag vill att skådisar ska ha. De är spännande, gör extremt bra karaktärer och de har lite smutts under naglarna. De är heller inte diviga utan jäkligt goa att hänga med och de spelar inte fucking teater på film!

När får vi se “The Refugees” som långfilm?

– Tidigt 2015 kommer den som en bomb över hela världen.

Vad är nästa steg?

– Crowdfunding kampanjen är just lanserad så vi pushar den hårt nu de kommande 50 dagarna sedan blir det pre-production fram tills vi filmar i höst. Gud jag kan knappt vänta! Jag har övat på mitt tal jag ska hålla på första inspelningsdagen i 3 år nu. Jag är redo.

Vill du stödja “The Refugees”?

Klicka HÄR för att komma till crowdfunding kampanjen!