Aug 3, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Äntligen fredag!

Nu är det helg och kanske finns det därför tid över till att se en bra film. Här kommer tre färska filmtips på nysläppta titlar i din videobutik!

“Like Crazy” är en amerikansk indiefilm som blivit uppmärksammad på mindre filmfestivaler runt om i världen. Det förstår jag då det är en riktigt stark romantisk drama. När den brittiska collegestudenten Anna, spelad av en utmärkt Felicity Jones, blir förälskad i sin amerikanska klasskompis är det bara början på en livsomvälvande resa. Vad de inte vet är att de snart måste skiljas åt. Det är en riktigt fin film om långdistansförhållande och komplikationerna därtill. Kemin mellan Anna och Jacob (Anton Yelchin) är oerhört stark och man känner för dom enda in i hjärtat. Vad jag älskar med den här filmen är att den känns så oerhört äkta. Hollywood känns så långt borta, det här är på riktigt. Se “Like Crazy” om ni vill bli berörda. Betyg 4 av 5.

För att se trailern till “Like Crazy” klicka HÄR

“The Artist” är det nog inte många som missat. Det är stumfilmen som kammade hem flest Oscars tidigare i år på den stora galan i USA b.la. för Bästa film. Det är en riktigt charmig filmpärla där man tas tillbaka till den gamla filmtiden. Man får följa stumfilmstjärnas George Valentin karriär samt hans platta fall. Hur kvinnan Petty Miller slår igenom när ljudfilmen gör sitt intåg och känslorna som uppstår mellan henne och den stackars George. Det här är verkligen Hollywood 1927. Michel Hazanavicius som är filmens regissör lyckas perfekt att sätta den rätta tonen i filmen. Jean Dujardin som spelar George Valentin har ett underbart mimspel och lyfter denna härliga feelgoodfilm. Musiken stärker också den gamla filmkänslan. Betyg 4 av 5.

För att se trailern till “The Artist”  klicka HÄR

“Hotell Marigold” är en riktigt skön feelgoodfilm med en helt underbar cast. I filmen reser b.la. Judi DenchTom WilkinsonMaggie Smith & Bill Nighy till Marigold Hotel i Jaipur, Indien, av olika anledningar för att uppleva äventyr. Det är en film om nystart och kulturkrock. Tänk er skillnaden mellan gråa England och ett färgsprakande Indien. “Hotell Marigold” bringar många skratt och leenden. Kemin mellan alla skådespelarna i filmen är på topp och jag blir glad av att se dom allihop. Detta är en film för mamma och pappa, bror och syster. Ja alla som vill komma på de själva med ett leende på läpparna. Betyg 3,5 av 5.

För att se trailern till “Hotell Marigold” klicka HÄR

Trevlig helg!!!