Sep 27, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Förhandsvisning: Looper

“Looper” är en sci fi-thriller som utspelar sig i en framtid där tidsresor blivit vardagsmat och maffian blivit högteknologisk. Joseph Grodon-Levitt spelar yrkesmördaren vars måltavlor befinner sig i andra tidsepoker och vars avrättningar hotar att förändra både nutid och framtid. En dag får han ett uppdrag som vilket annat som helst, men när han identifierar målet inser han att det är sitt framtida jag han måste mörda.

Det här är en smart och spännande sci-fi/thriller/actionfilm som känns nytänkande vilket jag tycker är väldigt kul. Man har valt att fokusera mer på historien än själva action-delen och det är bara till det positiva. Direkt så sugs jag in i den framtid som målas upp på bioduken och allting känns väldigt häftigt. Rian Johnson har verkligen lyckats att skapa en unik filmupplevelse (rekommenderar även hans debutfilm “Brick”).

Skådespelarna i filmen axlar sina roller bra och Joseph Grodon-Levitt är den som klarar sig absolut bäst tycker jag. Det är roligt att se att han fått en del större roller på senare tid då han gång på gång levererar. Dock förstår jag inte riktigt varför de har valt att ha honom med en sminkmask. Den ser ganska plastigt och dock-liknande ut (jag hade köpt att Bruce Willis var hans framtida jag även om han inte hade masken). Det är oxå roligt att se Emily Blunt i en lite “hårdare” roll än vanligt. Även Bruce Willis och Jeff Daniels gör det dom ska.

“Looper” är alltså en häftig och smart film som kombinerar ett riktigt bra manus med duktiga skådespelare  och som tillsammans med ett högt tempo skapar en minst sagt härlig filmupplevelse. Det är befriande att se något nytänkande och filmen är lätt värt ett biobesök.

Betyget blir  4 av 5.