Jul 17, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Här kommer bloggens första “Hissa & Dissa”

Det är en ny vecka för alla biosugna och jag som filmnörd vill ge er en vägledning i repertoarsdjungeln. Därför har jag valt att kalla detta för veckans “Hissa & Dissa”. Jag tänker ge alla tips på bra biofilmer samt filmer ni bör undvika att se.

Om vi ser till premiärerna som varit sedan sommarn drog igång i juni så hittar vi filmer som; Prometheus, Moonrise Kingdom, Chernobyl Diaries, Snow White and the Huntsman, Rock of Ages, Ice Age 4, Weekend, The Amazing Spiderman, Cockpit, Abraham Lincoln – Vampire Hunter, Take This Waltz, Källan m.fl.

Det har alltså varit en hel del filmer som haft sin premiär på vår biorepertoar. Om jag nu ska försöka “Hissa” två av mina favoriter bland dessa filmer så faller nog valet på Moonrise Kingdom samt Weekend.

Wes Anderson är en sann filmauteur i mina ögon. Han lyckas alltid leverera filmer med sin alldeles unika touch. Han har ett fantastiskt sätt att berätta historier med rörliga bilder och Moonrise Kingdomär inget undantag. Även här får vi ta del av hans starkt visuella värld där allt från kostym, scenografi och val av musik har sin speciella betydelse. Med en handling om två ungas kärlek till varandra under 60-talet, på ett scout-läger vid namn “Camp Ivanhoe” så är detta inget annat en ett litet mästerverk. Ni som tidigare har haft svårt för Wes Andersons filmer, för de faller verkligen inte alla i smaken, ge Moonrise Kingdom ändå chansen. Det är en av hans absolut lättsammare filmer, tro mig, ni kommer inte ångra er!

Nästa film är den brittiska queerfilmen Weekend. Ett one night stand som utvecklas till något betydligt mer komplicerat. Det kan funka som en beskrivning av handlingen till denna fantastiska film. Russel träffar Glen på en gayklubb och det som uppstår mellan dom är ett oupplösligt band som påverkar deras framtid som de inte tänkte på från början. Någon har sagt att det är “Den mest klockrena kärleksskildringen mellan två killar sedan Brokeback Mountain” och jag kan nog hålla med. Sällan har jag sätt en så rå och realistisk kärleksskildring på film. Andrew Haigh som är regissören till filmen har verkligen lyckats då den träffar mig rakt i hjärtat. Så detta är ett MÅSTE just nu på bioduken. Vill även passa på att säga att det är otroligt kul att se en queerfilm lyftas fram på bio. Det sker alldeles för sällan.
Nu kommer vi till mina två filmer som jag valt att “Dissa” denna vecka nämligen Chernobyl Diaries” & Rock of Ages“.
FilmenChernobyl Diaries” är en skräckfilm som faller likt många andra nya skräckfilmer i klichéträsket. Den är fylld av stereotyperna som vi är vana att se på film ex; “den snygga tjejen”, “korkade killen”, “smarta killen” m.fl. Den lider även av problemet att den står och trampar tomgång alltför ofta. Det dröjer alldeles för lång tid innan saker och ting börjar hända. När det väl sker, så är det inte lika läskigt som man hoppats på heller. Så spara pengarna istället till ett annat biobesök.
Tom Cruise i en rockmusikal? Ja ni hörde rätt. Rock of Ages” är Adam Shankmans nya film och det var han som låg bakom förra musikalfilmen “Hairspray” med John Travolta. Handlingen har den uttjatade “girl meets boy in a big city”  problematiken. Vi har varit med om den historien alltför många gånger. Vad som till en början kunde blivit intressant slutar tyvärr i sandlådan. För det är verkligen på den nivå. Vi pratar barnslig “Glee”-feeling rakt igenom. Det ända värt att nämna är att Malin Åkerman funkar bättre än väntat i rollen som journalist för Rolling Stone Magazine och bjuder på en del skratt.  Även Catherine Zeta Jones som en sexfrustrerad antirock-demonstrant . Annars är Rock of Ages” alldeles för smörig för min smak. Jag hade velat se en mycket råare och hårdare musikal då jag tycker de rockiga låtarna i filmen förtjänar det.
Det var denna veckas premiärer. Kommentera gärna och säg vad ni själva tycker!