Aug 16, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Recension: Grannpatrullen

“Grannpatrullen” som är den svenska och töntiga titeln på denna film (orginaltiteln: “The Watch”) handlar om fyra helt vanliga men uttråkade män. För att krydda till sin tillvaro bildar de tillsammans en grannpatrull som ska hålla gatorna och deras kvarter i trygghet. De får dock ett stort problem när de upptäcker att några av de “vanliga” förortsborna visar sig vara utomjordingar. Nu måste de inte bara rädda sitt egna kvarter utan snarare  hela världen från att nå sin undergång.

För att gå rakt på sak, “Grannpatrullen” är en väldigt överdriven komedi. Hela historien är totalt skruvad från första början. Humorn i filmen påminns lite utav det vi kanske sett i filmer som “Evolution”, “Dude Wheres My Car” och “Mars Attacks”. Så den har sina ljusa stunder ibland men tyvärr blir skämten för långdragna och upprepande. Tillslut känns det bara väldigt platta.

Vi känner igen de olika karaktärna i filmen. Ben Stiller som tönten och Vince Vaughn som den högljudda. De  båda blir ganska tröttsamma ju längre filmen går. Jonah Hill står för de flesta skratten och även nykomlingen Richard Ayoade (som för övrigt regisserade den riktigt underbara filmen “Submarine”) gör sin roll rättvis de få repliker han levererar.

Specialeffekterna  är över förväntan och jag tycker utomjordingarna ser sjyssta ut. Det känns inte direkt billiga om man säger så. Tempoökning i slutet känns bra och lite spännande, men tyvärr blir den aldrig lika spännande som man kanske hade hoppats på. Lite förutsägbart på det oxå.

Visst har  “Grannpatrullen” några härliga skrattscener men de kommer nog snabbt att glömmas bort. Det här är en film du kan se en gång hemma i soffan eller lika gärna vara utan. Det spelar ingen större roll…

Betyget blir 2 av 5.