Aug 7, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Recension: Källan

Sedan urminnes tider har kvinnorna i den lilla nordafrikanska byn släpat tunga vattenhinkar från källan högt uppe på berget. Detta anser männen är kvinnornas göra. Men för kvinnorna som dagligen måste ta sig fram i den brännande hettan och som gång på gång drabbas av missfall är gränsen nådd. De bestämmer sig därför för att ta till ett vapen: kärleksstrejk.

“Källan” är ett intressant drama med en hel del värme, humor men även mycket allvar. Att få ta del av en kultur som jag inte är bekant med både fascinerar och skrämmer mig. Kvinnorna är förtryckta av sina män. Medan de jobbar och sliter så sitter männen bara ner, umgås med varandra och rör inte en fena. Det är frustrerande att se. Däremot är gemenskapen mellan kvinnorna rolig och bringar en del skratt och värme. Det finns riktigt härliga kvinnor i denna film, värt att nämna är huvudpersonen Leila och även “mor-gevär” som en av dom kallas. Deras skådespel är extra roligt att ta del av.

Samtidigt som filmen får mig att le, så får den mig lika fort att må dåligt efter scener där  tex männen kräver sex ifrån sin  kvinna till varje pris. Vi pratar våldtäkt och misshandel. Det skildras på ett bra sätt utan att det blir för mycket. Kontrasterna mellan scenerna och stämningen i filmen är det som jag fastnar mest för. Även att ta del av denna värld dessa människor lever i är helt ny för mig och därmed intressant.

Filmen känns dock lite lång vilket drar ner betyget en del. Men jag tycker att “Källan” är en så pass viktig film att andra bör se den om ni får chansen. Den är väl sevärd. Betyg 3,5 av 5.