Jul 24, 2012 - Filmtips/recensioner    2 Comments

Recension: The Dark Knight Rises

Väntan på den avslutande delen av Christopher Nolans Batman-trilogi är äntligen över. Var The Dark Knight Rises värt det? Som in i….att den var!

Lite kort om handlingen. En terrorist vid namn Bane har intagit Gotham City och Batman står inför utmaningen att stoppa honom och hans galenskaper. Efter att ha sett om Batman Begins ochThe Dark Knight precis innan jag såg The Dark Knight Rises så är det oundvikligt att inte jämföra dom med varandra. Jag minns när The Dark Knight kom och hur blown-away jag kände mig efteråt. Christopher Nolan hade lyckats skapa den bästa “serietidningsfilmen” i mina ögon med en fantastiskt brutal Heath Ledger i rollen som Jokern. Hur lyckas han då denna gång?

Givetvis gör han oss inte besvikna utan bjuder på minst sagt en lika stark film som föregångarn. Jokern må ha skapat kaos i Gotham men Bane skapar ett helvete rent ut sagt. Med en spännande flygkapning som anslag till filmen sätts ribban ganska fort. Allt som händer därefter blir bara värre och värre för Gotham och dess invånare. Scen efter scen bjuds vi på hisnande situationer där man sitter som på nålar.

Tom Hardy som spelar Bane gör bra ifrån sig. Även de återkommande rollerna, kommisarie Gordon (Gary Oldman), Alfred (Michael Caine) och Fox (Morgan Freeman) ger sina avtryck till historien. Nya tillkommande är Marion Cotillard, Joseph-Gordon Levitt och Anne Hathaway. Värt att lyfta fram är Anne Hathaway som spelar vår nya Catwoman och gör det minst sagt galant. Rollen passar henne som handen i handsken. Hon är smart, sexig och kickar röv haha.

Det är en film med många trådar och som vanligt lyckas Christopher Nolan väva ihop dom som bara han kan göra. Sättet han gör det tillsammans med den fantastiska musiken signerad Hanz Zimmer är mästerligt.

Jag kommer på mig själv sittandes i biofåtlöjen upprymd av känslor. Glädje och lycka över att Nolan ännu lyckats. Han ger oss verkligen ett värdigt avslut på hans trilogi om Batman.

Filmen får betyget 5 av 5.