Mar 28, 2013 - Filmtips/recensioner    No Comments

Recension: The Place Beyond the Pines

“Luke försörjer sig som motorcykelstuntman på ett kringresande tivoli. Livet får en ny vändning den dagen han får han veta att han har en liten son med Romina tjejen han så fegt övergav ett år tidigare. Luke bestämmer sig för att ta sitt ansvar och bli en bättre pappa än hans egen var. I ett försök att försörja sin nya familj begår han en rad bankrån där hans skicklighet i att hantera sin motorcykel har avgörande betydelse. När den relativt oerfarne, men ambitiöse polisen Avery Cross kommer i hans väg förändras både deras och deras familjers liv för all framtid.”

“The Place Beyond the Pines” är en film skapade av Derek Cianfrance som gjorde en av mina favoritfilmer “Blue Valentine” som kom för några år sedan. Därav var mina förväntningar rejält höga. Dessvärre lyckas inte den här filmen leva upp till samma nivå som hans tidigare mästerverk, men det är absolut ingen dålig film.

“The Place Beyond the Pines” är en extremt välspelad film från huvud- till birollerna. Men vad som gör att den inte riktigt håller hela vägen är att den känns bitvis splittrad. Man kan säga att det är som tre filmer i en. I den första delen får vi följa Goslings bankrån i hopp om att försörja sin familj, i den andra Coopers kamp mot en korrupt poliskår och i den tredje ser vi vilka konsekvenser de båda huvudrollernas val får i framtiden.

Varje del funkar bra för sig själv men i helheten så blir det lite väl stora hopp i tid och handling. Därför hinner man inte utveckla några starka band till de olika karaktärerna och man tappar därför känslan för dom ju längre man tittar. Jag tror faktiskt att filmen hade mått bäst av att kortas ner en del samt om man valt att fokusera mer på den första delen då den är i särklass bäst.

Derek Cianfrance har iaf valt ett otroligt fint och närgånget foto som tillsammans med ett härligt soundtrack skapar en del minnesvärda scener som lyfter filmen.

“The Place Beyond the Pines” är som sagt en bra drama film som jag dock hade för höga förväntningar på. Tänk om den hade fångat mitt hjärta precis som “Blue Valentine” gjorde…

Betyget blir 3,5 av 5.