Aug 11, 2012 - Filmtips/recensioner    No Comments

Recension: Total Recall

Historien tar sig vid i framtiden när Mars har blivit koloniserad av människan för att bygga gruvor. Byggnadsarbetaren Douglas jagas av en återkommande dröm som han inte riktigt kan förstå varför. Ju längre tiden går desto svårare blir det att skilja på vad som är dröm och verklighet.

Originalfilmen “Total Recall” som kom 1990 med Arnold Schwarzenegger i huvudrollen minns jag som fantastisk. Ett starkt intressant manus med en paranoid stämning filmen igenom. Även fast jag inte minns riktigt allt från den så gav den ändå en del förväntningar att leva upp till i denna remake. Tyvärr blir resultatet som för många andra remakes inte jättebra.

Det känns som de har fokuserat på fel saker i filmen. Lagt mer krut på alla effekter och lämnat historien lite åt sidan. Skådespelarna känns väldigt ljumma oxå jämfört med originalets. Colin Farrell som Douglas saknar uttryck, Jessica Biel går obemärkt förbi medan Kate Beckinsale stjäl showen som den sexiga action-bruden. Men även hon blir ibland för mycket.

Hela filmen känns även väldigt mixad i stil med andra filmer som “Minority Report” och “I, Robot”. Den känns därför lite tafflig, “wannabe-aktigt” eller hur jag ska uttrycka det. Vissa av de visuella effekterna i filmen köper jag då de är snygga medan andra känns väldigt B.

Filmen har dock ett tempo som lyfter den lite och gör att den rullar på. En del scener har lite skön intensitet som annars många andra scener saknar. One-liners finns det oxå ganska gott om varav många är väldigt cheezy och de hade jag lätt kunnat vara utan.

Men jag måste ändå säga att “Total Recall” fyller sitt syfte att underhålla. Det känns som en skön popcornrulle med ganska raka rör och en hel del (meningslös)action. Jag rekommenderar dock alla att se originalet framför denna. Den är så mycket mörkare och har mer i sitt berättande. Det finns en obeskrivlig paranoid känsla som inte släpper taget om en, därav kan man inte sluta kolla.

Betyget till denna remake blir iaf en svag 3 av 5.